Wielka Sobota

3.04.2010

1. Prośba do Ducha Świętego:
Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
2. Przeczytać tekst: Złożenie Jezusa do grobu (J 19,38-42)
3. Modlitwa wstępna
Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
4. Wyobrażenie sobie miejsca: Podążyć za Józefem do Piłata. Wyobrazić sobie jak prosi o możliwość zabrania ciała Jezusa. Zobaczyć Nikodema jak przynosi wonności. Uczestniczyć w zawijaniu skatowanego ciała Jezusa w całun /przypomnieć sobie tę relikwię, ślady męki na niej/. Podążyć za Józefem i Nikodemem, gdy zanoszą ciało do grobu. Zobaczyć, że wokół jest ogród.
5. Prośba o owoc rozmyślania – Proszę Cię, Panie, o łaskę głębokiej wiary w zmartwychwstanie.
Punkt 1. Zobaczę odwagę i śmiałość Józefa. Do tej pory był w cieniu, był cichym sympatykiem Jezusa. Chciał zachować swoją pozycję wśród starszyzny Żydowskiej, więc się z tym nie afiszował. W dramatycznym momencie, gdy uczniowie uciekli, pozostali byli odrętwieli z bólu, podejmuje działania, które trzeba podjąć. Podobnie Nikodem zachowuje się jak prawdziwy przyjaciel. Czy zauważam ich miłosierdzie, które wyraża się tak konkretnie w tej niezwykle trudnej chwili? Jakie uczucia mi towarzyszyły, gdy uczestniczyłem w wydarzeniach związanych z pogrzebem, zwłaszcza bliskich mi osób? Czy zdaję sobie sprawą, jak wielką wartość ma pomoc związana z załatwieniem wszystkich formalności związanych z pogrzebem? Kto w mojej rodzinie tym się zajmuje? Za przykład czyjego miłosierdzie podziękuję Bogu?
Punkt 2. Wokół grobu był ogród. Zatrzymam się w tym ogrodzie, zatrzymam się przed grobem. Jezus naprawdę umarł, to nie jest opowiadanie ani film. Mówił, że zmartwychwstanie. Grób to oczekiwanie na zmartwychwstanie. Każdy grób. Także ten, na który przychodzę się pomodlić. Czy uświadamiam sobie potrzebę wiary w zmartwychwstanie?
Punkt 3. Zobaczę grób Pański w moim kościele. Ile w nim jest ogrodu a ile patosu? Czy lubię tam czuwać? Czy przypomnę sobie inny grób Jezusa, który kiedyś nawiedziłem? Czy jakiś z nich wywarł na mnie wrażenie? Czy kiedyś przeżywałem pogrzeb Jezusa, jak przeżywa się pogrzeb kogoś b. bliskiego. Pomyślę o tym, czy mógłbym być Józefem i Nikodemem dla Jezusa.
6. Modlitwa końcowa:
- prosić o łaskę wiary w zmartwychwstanie umarłych.
- podziękować za czas adoracji wielkosobotniej, która daje nam Kościół
- powierzyć się Matce Najświętsze, wierzącej w Zmartwychwstanie swojego Syna.