Poniedziałek 32-ego Tygodnia Zwykłego

8.11.2010

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Zgorszenie. Obowiązek przebaczenia. Moc wiary (Łk 17,1-6)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Wyobrazić sobie siebie przebaczającego komuś, kto wyraża swój żal.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym potrafił przebaczać.
Punkt 1. „Uważajcie na siebie”. Uczynić kogoś gorszym przez słowo czy zły czyn, nakłanianie do złego to straszna zbrodnia. Kamień u szyi i do wody. Czy mnie to przeraża? Czy byłem kiedyś gorszycielem, nawet w drobnej sprawie? Czy byłem zgorszony czyjąś postawą? Czy to było tylko oburzenie, czy faktycznie prowadziło mnie ono na drogę zła? Poproszę o poważne przyjęcie przestrogi Jezusa, abym na siebie uważał.
Punkt 2. „Jeśli Twój brat zawinie, upomnij go…”. Nie można gorszyć się grzechem innych. Trzeba mu przeciwdziałać. Ktoś może nie wiedzieć, że grzeszy. Nie musi zmienić swojego postępowania, ale ja mam obowiązek, obowiązek miłości, upomnieć go. Czy potrafię upominać? Jak reaguję, gdy jestem upominany? Czy ktoś mnie w ogóle miał odwagę upomnieć? Czy chciałem, żeby mnie ktoś upomniał, abym mógł się podnieść z grzechu?
Punkt 3. „…i jeśli będzie żałował, przebacz mu”. Upomnienie nie służy pokazaniu drugiemu, jaki jest grzeszny i zły, ale wyrwaniu go ze zła. A wyrwać ze zła może jedynie przebaczenie. Jak przebaczam? Czy trudno mi zdobyć się na przebaczenie? Czy w ogóle wyobrażam sobie przebaczanie komuś wielokrotnie tych samych win? A ja? Ile razy grzeszę i proszę o przebaczenie? Ile razy na rok się spowiadam?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o dar przebaczenia.
- podziękować za odpuszczenie grzechów w spowiedzi.
- powierzyć się Matce Najświętszej, Matce Miłosierdzia.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić