I Niedziela Wielkiego Postu A

13.03.2011

1. Stanąć w obecności Bożej:
Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Kuszenie Jezusa (Mt 4,1-11)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Zobaczyć Jezusa na pustyni. Widzieć szatana i jego pokusy.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym umiał walczyć z pokusami.
Punkt 1. „Duch wyprowadził Jezusa na pustynię, aby był kuszony przez diabła”. Wbrew pozorom pustynia jest najlepsza do konfrontacji z szatanem. Pustynia to miejsce działania Boga. To jest Jego teren. Nie ma na nim ludzkich przyjemności, nie ma innych ludzi. Pozostaję tylko Bóg. Duch wyprowadził Jezusa do walki z szatanem, ale wyprowadził go na dobry teren. Asceza jest dobrym terenem dla walki z pokusami. Samotność, post, wyrzeczenie – to czego zazwyczaj się boję jest miejscem, w którym mogę pokonać szatana. Wśród zgiełku tego świata mogę podlegać pokusom, nawet o tym nie wiedząc! Czy doświadczyłem w życiu takiej pustyni? Takiej walki? Gdzie to było, kiedy? A może dopiero Duch chce mnie wyprowadzić na taką pustynię? Czy będzie nią obecny Wielki Post?
Punkt 2. „A gdy przepościł 40 dni i 40 nocy odczuł w końcu głód”. Post i asceza nie mogą być krótkie, by rozpoznać działanie szatana. Co znaczy dla mnie długi post i długa asceza? Kiedy odczuwam głód, ból, słabość? Ile mogę wytrzymać? Może jeszcze tego nie sprawdziłem?
Punkt 3. „Wtedy przystąpił kusiciel...”. Kusiciel może przystąpić dopiero wtedy, gdy Jezus jest gotowy do walki.... czyli głodny. Czy rozpoznaję kusiciela? Czy znaj jego głos? Głos, który może się posługiwać nawet pobożnymi formułami, Pismem Świętym, osobą duchowną... Jeśli nie odczuję głodu, jego głosu mogę w ogóle nie znać, ale jednocześnie postępować tak jak on chce... Czy wejdę na ścieżkę ascezy, aby odkryć głos kusiciela?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić, abym umiał rozpoznać głos szatana
- podziękować za to, że Duch Święty wspomaga mnie w walce z pokusami,
- powierzyć się Matce Najświętszej, Pannie wiernej.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić.