Wspomnienie św. Scholastyki, dziewicy

10.02.2010

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Prawdziwa nieczystość. (Mk 7,14-23)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Spróbować zobaczyć swoje serce, co w nim teraz się kryje.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, aby moje serce było czyste.
Punkt 1. „Nic nie wchodzi z zewnątrz w człowieka, co mogłoby uczynić go nieczystym”. Żydzi zaciągali rytualną nieczystość przez kontakt z rzeczą lub człowiekiem nieczystym. Nam również może się wydawać, że zło, które popełniamy przyszło do nas z zewnątrz, bez naszego udziału. Tymczasem słowa Jezusa możemy rozumieć tak, że nawet zgorszenia i krzywda, której doznajemy nie może pozbawić człowieka wewnętrznej przejrzystości i czystości. Jak patrzę na moje serce? Czy jestem dla siebie czysty i dobry? Czy nieczysty i niedobry? Dlaczego tak patrzę na swoje serce?
Punkt 2. „Co wychodzi człowieka, to czyni człowieka nieczystym”. To co nas spotyka musi przejść przez nasze serce. I tu się odbywa decyzja na poddanie się zgorszeniu i złu albo sprzeciwieniu się mu i pozostaniu czystym. To, co wydobywa się z serca człowieka dopiero może go zniszczyć, zanieczyścić. Jakie decyzje podejmuje moje serce? Jakie czyny idą za tymi decyzjami? Czy jestem czysty i przejrzysty? Czy poddaję się pokusom i złemu wpływowi świata?
Punkt 3. „Z wnętrza bowiem, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli, nierząd, kradzieże, zabójstwa, cudzołóstwa, chciwość, przewrotność, podstęp, wyuzdanie, zazdrość, obelgi, pycha, głupota”. Zło, które istnieje ma swój początek w sercu. To które mnie spotyka pochodzi z mojego serca lub serca innych ludzi. Jak ma się katalog grzechów, które wymienia Jezus do mojego serca? Czy znajdę w nim zalążki pychy i głupoty, wyuzdania i przewrotności? Jakie serce chciałbym mieć?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o czyste serce.
- podziękować za słowa Jezusa.
- powierzyć się Matce Najświętszej, Pannie czystej.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić