Piątek II Tygodnia Wielkiego Postu

5.03.2010

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst. Przypowieść o przewrotnych rolnikach. (Mt 21,33-43.45-46)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Widzieć Jezusa przemawiającego. Zobaczyć sceny z przypowieści: winnicę, wypędzenie sług, pobicia, zabicie syna właściciela.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym wydawał owoce mojej wiary.
Punkt 1. „Był pewien gospodarz, który miał winnicę. (…) Gdy nadszedł czas zbiorów, posłał swoje sługi do rolników, by odebrali plon jemu należny”. Dobry gospodarz troszczy się o swoją posiadłość i o to, co do niego należy. Wszystko na tym świecie otrzymaliśmy w dzierżawę, nawet to, co wydaje się, że jest nasze, przez nas wypracowane. Zostaniemy rozliczeni z tego, jakie owoce przyniosła nasza praca na dobrach, które otrzymaliśmy. Czy mam poczucie, że jestem dzierżawcą Bożych dóbr? Że Pan ma prawo oczekiwać ode mnie owoców mojego życia? Co mógłby zabrać dzisiaj? Kiedy będę mógł się pochwalić plonami?
Punkt 2. „Ale rolnicy chwycili jego sługi i jednego obili, drugiego zabili, trzeciego zaś kamieniami obrzucili”. Dzierżawcy zachowują się tak, jakby mieli bronić swojej posiadłości przed grabieżą. Zupełna pomyłka. Ufają swojej sile i bezczelności. Czy spotykam się z taką postawą? Może i we mnie jest ten odruch buntu przeciw temu, co mam oddać jako sprawiedliwą należność? Jakie uczucia budzi we mnie zachowanie rolników?
Punkt 3. „Królestwo Boże będzie wam zabrane, a dane narodowi, który wyda jego owoce”. Rolnicy zabijają nawet syna właściciela winnicy. Wykroczenie, które zasługuje na śmierć. Ich pycha przekroczyła wszelkie granice, gdy właściciel miał jeszcze nadzieję na zmianę ich postępowania. Jeśli człowiek konsekwentnie odrzuca Boże propozycje, utraci dar, który otrzymał. Poproszę, bym nigdy nie sprzeciwiał się władzy i prawu Boga do mnie i mojego życia, bym oddawał to co Jemu się należy, bym nigdy nie utracił Królestwa Bożego.
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o owoce swojej wiary.
- podziękować za dary, które otrzymałem od Boga.
- powierzyć się Matce Najświętszej, Matce Dobrej Rady.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić