Poniedziałek III Tygodnia Wielkiego Postu

8.03.2010

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst. Jezus w Nazarecie. (Łk 4,24-30)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Widzieć Jezusa w synagodze przemawiającego do ludu. Widzieć gniew Żydów, jak go wyprowadzają za miasto i jak oddala się od nich.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym umiał przyjąć trudną prawdę o sobie.
Punkt 1. „Żaden prorok nie jest mile widziany w swojej ojczyźnie”. Jeśli ktoś wychowuje się pośród nas trudno dostrzec w nim wyjątkowość. Trudno dostrzec, że Bóg może go wybrać i obdarzyć niezwykłą łaską. Trudno wówczas traktować jego słowa jakby wypowiadał je sam Bóg. Czy potrafię widzieć działanie Boga wśród moich najbliższych i znajomych? Czy mógłbym w którymś z nich widzieć proroka, który może mi coś mieć do powiedzenia od Boga? A ja? Czy ja potrafiłbym być jak prorok dla swoich najbliższych? Czym się to kończyło, gdy próbowałem?
Punkt 2. „Na te słowa wszyscy w synagodze unieśli się gniewem”. Jezus podał przykłady biblijne, z których wynikało, że poganie doświadczyli działania Bożego a nie Żydzi. I to ich oburzyło. Czy oburzam się na swoim punkcie? Gdy czegoś, co słusznie mi się należy nie otrzymuję? Czy na Boga się oburzam, że nie daje mi tego, co chcę, a innym daje?
Punkt 3. „On jednak przeszedłszy pośród nich oddalił się”. Jak radzę sobie z atakami gniewu, które uderzają we mnie? Jezus zachował spokój, a ja? Czy łatwo mnie wyprowadzić z równowagi? Co wyprowadza mnie z równowagi? Czy porozmawiam o tym z Jezusem?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o przyjęcie trudnej prawdy o sobie.
- podziękować za swoich najbliższych.
- powierzyć się Matce Najświętszej, Królowej Rodzin.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić