Czwartek 19-tego Tygodnia Zwykłego

13.08.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Nielitościwy dłużnik (Mt 18,21-19,1)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Wyobrazić sobie króla, który darowuje dług i sługę, który bezwzględnie chce odzyskać swoją pożyczkę.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym potrafił docenić dobroć i litość mi okazywaną.
Punkt 1. „Ile razy mam przebaczać?”. Czy takie pytanie zrodziło się i w moim sercu? Dlaczego się zrodziło? Jaka sytuacja, jaka osoba stoi za postawieniem sobie tego pytania? Jaką odpowiedź znalazłem? Czy tą, która daje Jezus dzisiaj w Ewangelii? Czy porozmawiam o tym dzisiaj z Jezusem?
Punkt 2. Sługa z przypowieści był winny swojemu panu 10000 talentów. To ogromna suma. On z kolei u swojego sługi miał dług tylko 100 denarów. To był 600 000 razy mniejszy dług! Darowana kwota mogła przyprawić o zawrót głowy, bezwzględność w odzyskiwaniu 100 denarów w zestawieniu z darowanym długiem może budzić przerażenie. Czy zaciągam długi? Czy zwracam je? Czy ktoś darował mi zobowiązanie, które wobec niego zaciągnąłem? Czy sam darowałem dług? Czy ktoś nie oddał mi pożyczonych pieniędzy? Jak się wówczas czułem? Jaka to była kwota? Jak dzisiaj patrzę na tamtą sytuację?
Punkt 3. Jeżeli nie przebaczymy z serca naszym braciom, czeka nas kara, jak owego nielitościwego dłużnika. Jak oceniam swoją winę wobec Boga? Czy widzę swoją grzeszność jako ogromny dług, którego nie jestem w stanie Bogu spłacić, ale który On mi po prostu darowuje, przebacza moje grzechy? Jaka jest moja wdzięczność za to? A winy, które inni wobec mnie popełniają? Czy chętnie przebaczam? Jeśli nie, czy potrafię się przyznać, że mam nielitościwe serce? Czy potrafię przebaczyć, jeśli ktoś jest nielitościwy wobec mnie? Czy zasługuję na litość, jeśli sam na nią nie potrafię się zdobyć?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o umiejętność przebaczenia
- podziękować za ostatnie odpuszczenie grzechów w spowiedzi
- powierzyć się Matce Najświętszej, która przebaczyła oprawcom Jej Syna.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić.