Święto Poświęcenia Bazyliki Laterańskiej

9.11.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Znak oczyszczenia świątyni. (J 2,13-22)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Zobaczyć świątynię jerozolimską bezczeszczoną przez kupców. Zobaczyć jak Jezus wypędza przekupniów biczem. Widzieć ich reakcję, podważanie autorytetu Jezusa.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, o szacunek dla Twoich świątyń.
Punkt 1. „Weźcie to stąd i nie róbcie z domu mego Ojca targowiska”. Najbardziej zdecydowane potępienie zachowania Żydów w Ewangelii. Jezus nie może znieść braku szacunku dla świątyni. Jak ja reaguję na negatywne zachowania w kościele? Czy sam szanuję tę przestrzeń domu Ojca? Czy nie jest mi już obojętne, gdy ludzie nie potrafią uczcić domu Bożego?
Punkt 2. „Jakim znakiem wykażesz się wobec nas, skoro takie rzeczy czynisz?”. Żydzi naturalnie podważają autorytet Jezusa, bo występuje przeciw nim. Jak ja podchodzę do autorytetów? Kto jest dla mnie autorytetem? Czy lubię podważać zdanie rodziców, nauczycieli, biskupów, papieża?
Punkt 3. „W trzech dniach wzniosę ją na nowo”. Jezus broni świątyni, jednocześnie wiedząc, że prawdziwą świątynię on zbuduje przez swoje zmartwychwstanie. Czy doceniam znaczenie świątyń, czy też uwierzyłem, że Boga można czcić wszędzie a przestrzeń domu modlitwy jest potrzebna tylko okazjonalnie? Jaką świątynią Boga ja jestem? Czy potrzebuje ta świątynia oczyszczenia? Czy widziałbym w swojej duszy Jezusa z biczem?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o szacunek dla świętych miejsc.
- podziękować za modlitwę w kościele.
- powierzyć się Matce Najświętszej, Matce Kościoła.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić