Wspomnienie św. Jozafata, biskupa

12.11.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Przyjście królestwa Bożego. Dzień Syna Człowieczego. (Łk 17,20-25)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Wyobrazić sobie błysk błyskawicy.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, o dar rozeznania.
Punkt 1. „Królestwo Boże nie przyjdzie dostrzegalnie”. Rzeczywistość, która Jezus głosił w przypowieściach – Jego Królestwo – chcielibyśmy uchwycić namacalnie. Tymczasem jest to rzeczywistość duchowa, w poszukiwaniu której potrzeba zmysłu duchowego. Na ile chciałbym, aby Jezusowe królestwo było dla mnie namacalnym konkretem? Czego od niego oczekiwałbym? Jak je sobie wyobrażam/ałem?
Punkt 2. „Królestwo Boże jest pośród nas”. Królestwo Boże przyjdzie a jednocześnie już jest – oto kolejny z paradoksów Ewangelii. Jest ono w uczniach Jezusa. Gdzie doświadczyłem Jezusowej wspólnoty, jej darów i potęgi? Czy odkrywam w sobie tę nadprzyrodzoną rzeczywistość, o której mówi Jezus? W czym się ona przejawia? Jakie znaki widzę królestwa Bożego? A może ich nie widzę i już w żadne królestwo nie wierzę? Co wobec tego ze słowami Jezusa?
Punkt 3. „Bo jak błyskawica, gdy zabłyśnie, świeci od jednego krańca widnokręgu aż do drugiego, tak będzie z Synem Człowieczym w dniu Jego”. Królestwo Boże ostatecznie przyjdzie wraz z powtórnym przyjściem Jezusa. Jak go rozpoznać? Jak nie skłonić się ku fałszywej informacji o przyjściu Mesjasza? Powinienem uczyć się rozeznawać obecność Jezusa. Kiedy i gdzie mówi do mnie dzisiaj? Czy chcę Go słuchać? Czy chcę rozeznawać Jego obecność i Jego mowę do mnie? Czy chcę pośród innych głosów odczytywać Jego głos? Przyjście Jezusa będzie jak błyskawica – znaczy że na końcu czasów trzeba je będzie błyskawicznie rozpoznać. Dlatego mam uczyć się takiego rozeznania. Czy chcę tego?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o umiejętność rozeznawania duchowego.
- podziękować za Królestwo, które jest we mnie.
- powierzyć się Matce Najświętszej, Królowej Wszystkich Świętych.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić