Poniedziałek II Tygodnia Zwykłego

18.01.2010

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Sprawa postu. (Mk 2,18-22)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Widzieć uczniów pytających o post. Widzieć Jezusa i słyszeć Jego odpowiedź. Zobaczyć obrazy, którymi posługuje się Jezus.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym wiedział, kiedy pokutować.
Punkt 1. „Dlaczego uczniowie Jana i uczniowie faryzeuszów poszczą, a Twoi uczniowie nie poszczą?”. Dlaczego jedni poszczą a inni nie poszczą? Co jest lepsze i co ma większy sens? Czy stawiam sobie takie pytania? Czy stawiam sobie pytanie o sens postu? Czy chętnie poszczę? Czy zachowuję nakazany post? Czy pokuta, umartwienie jest dla mnie istotnym elementem religijności?
Punkt 2. „Czy goście weselni mogą pościć, dopóki pan młody jest z nimi?”. Są takie sytuacje i takie okoliczności, w których nie należy pościć. Radość jest podstawą ich przeżywania. Czy potrafię rozeznać takie sytuacje? Czy mam z tym kłopot? Jak wówczas postępuję? Co wybieram? Czy pozostaję przy swoim pokutnym postanowieniu bez żadnych wyjątków?
Punkt 3. „Nowe wino należy lać do nowych bukłaków”. Tradycje religijne poprzednich pokoleń mogą nie przystawać do religijności mojego pokolenia. Jak traktuję religijność starszych ludzi? Stare wino ma swoje bukłaki i jest dobre. Czy na pewno mogę się obejść bez tego co ‘stare’? Czy umiem przeżywać to, co nowe w religijności tak, by uszanować stare tradycje? Każda tradycja ma swoją wartość.
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o umiejętność pokutowania.
- podziękować za Jezusową naukę o poście.
- powierzyć się Matce Najświętszej, która w Kanie Galilejskiej przyczyniła się do radości gości weselnych.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić