Wspomnienie bł. Jerzego Matulewicza, biskupa

27.01.2010

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Przypowieść o siewcy. Cel przypowieści. Wyjaśnienie przypowieści o siewcy. (Mk 4,1-20)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Widzieć Jezusa nad Jeziorem, nauczającego w łodzi. Widzieć los ziaren rzucanych przez siewcę na drogę, skały, pomiędzy ciernie i na ziemię żyzną. Widzieć uczniów, którzy pytali Go o sens przypowieści.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym rozumiał Twoje słowo.
Punkt 1. „Uczył ich wiele w przypowieściach”. Przypowieści Jezusowe zawierają w sobie nieprzemijające prawdy podane na przykładzie życia codziennego. Czym dla mnie jest życie codzienne? Czy jest nudą i szarością, czy też odczytuję w nim „mowę Boga” do mnie? Czy ją rozumiem? Czy ktoś pomaga mi ją wyjaśniać? Czy w świetle Pisma Świętego i przypowieści uczę się odczytywać codzienność na sposób nadprzyrodzony?
Punkt 2. „A gdy był sam, pytali Go ci, którzy przy Nim byli razem z Dwunastoma , o przypowieści”. Jezus nawet gdy opuszczały Go tłumy, nie miał spokoju. Najbliżsi zasypywali Go pytaniami o Jego naukę. Czy pytam Jezusa o sens mojego życia, o przypowieść, która wygłasza do mnie przez wydarzenia zwykłe, które spotykają mnie każdego dnia? Dlaczego nie pytam?
Punkt 3. „Nie rozumiecie tej przypowieści?”. Pewne sprawy powinniśmy rozumieć i winniśmy się wstydzić, że ich nie pojmujemy. Inne są bardziej skomplikowane i trzeba większego wysiłku, by je zrozumieć. Należy zacząć od rzeczy najprostszych. Przypowieść o siewcy jest wg Jezusa jedną z prostszych. A jednak ją wyjaśnia. Czy rozumiem tę przypowieść? Czy chcę rozumieć? Czy chcę rozumieć inne przypowieści? Czy chcę rozumieć moje życie? Czy je rozumiem?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o rozumienie Jezusowego słowa.
- podziękować za Jezusowe przypowieści.
- powierzyć się Matce Najświętszej, słuchającej Słowa Bożego.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić