Święto św. Mateusza Ewangelisty

21.09.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Powołanie Mateusza (Mt 9,9-13)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Zobaczyć Mateusza w komorze celnej. Usłyszeć słowa Jezusa: Pójdź za mną. Zobaczyć jak Mateusz wychodzi. Zobaczyć siedzących przy stole faryzeuszów i Jezusa. Usłyszeć pytanie faryzeuszów do uczniów.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, o zdolność pójścia za Twoim głosem.
Punkt 1. Mateusz był celnikiem, czyli dla Żydów złodziejem. Komora celna była miejscem jego grzechu. Zamknięty w niej pozostawał również zamknięty w niemożności wyjścia z sytuacji, w której się znalazł – brał pieniądze, ale zapewne się tym już brzydził i nie umiał zerwać z tym. Gdy pojawił się Jezus wystarczyły trzy słowa: „Pójdź za Mną”, aby Mateusz porzucił dawne życie, porzucił komorę celną i został apostołem, został wolny. Czy mam doświadczenie tkwienia w grzechu, z którego nie potrafię wyjść? Jezus jest tym, który może mnie z niego wyprowadzić. Czy doświadczyłem tego wyprowadzenia? Poproszę, abym nie lękał się pójść za Jego głosem…
Punkt 2. Jezus ściągał do siebie grzeszników. Wielu siedziało z Nim przy stole. Dokąd ja idę, gdy zgrzeszę? Czy idę do Niego? Czy staram się Go unikać? Czy idę na Eucharystię, wiedząc, że ciągnie się za mną grzech? Czy też unikam jej, bo uważam, ze nie jestem godzien. Czy Jezus przyciąga mnie, grzesznika?
Punkt 3. „Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają”. Gdybym był mocny i nie popełniał grzechów Jezus nie byłby mi potrzebny. Nie chodzę do lekarza, gdy jestem zdrowy. Podziękuję za świadomość mojej grzeszności, że ciągle szukam uzdrowienia w sakramencie pokuty. Czy naprawdę lepiej byłoby mi się nie spowiadać? Czy nie wzywa mnie Jezus z mojej komory grzechu do konfesjonału? Kiedy pójdę do spowiedzi?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o umiejętność pójścia za głosem Jezusa.
- podziękować za miłosierdzie Boga.
- powierzyć się Matce Najświętsze, Matce Miłosierdzia.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić.