Piątek 29-tego Tygodnia Zwykłego

23.10.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Znaki czasu. (Łk 12,54-59)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Wyobrazić sobie zgodę z najbardziej trudną dla mnie osobą.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, o dar rozeznania.
Punkt 1. Jezus zauważa, że ludzie potrafią odczytywać znaki przyrody. Nie potrafią jednak rozpoznać „znaków czasu”. Jak ja patrzę na wydarzenia, które mnie spotykają, są udziałem całej ludzkości? Czy umiem w nich odczytywać działanie Boże? Czy zastanawiam się nad ich znaczeniem dla mojego dalszego życia, dla moich decyzji? Co potrafię rozpoznawać i przewidywać? Czy Bóg przez znaki jest dla mnie poznawalny, czy w ogóle Go nie rozumiem?
Punkt 2. „Dlaczego sami z siebie nie rozróżniacie, co jest słuszne?”. Jezus dziwi się, że nie potrafimy rozeznawać sami z siebie, jak powinniśmy postępować. Czy potrafię rozeznawać wolę Bożą? Czy w ogóle chcę ją rozeznawać? Co mi przeszkadza w rozeznaniu? Dlaczego opieram się bardziej na sądach innych a nie na swoim własnym rozeznaniu?
Punkt 3. Przykładem rozeznania może być konflikt. Dlaczego szukać sprawiedliwości w sądzie, jeśli mogę sam dojść do porozumienia. Biorę sprawy we własne ręce. Czy miałem dylematy związane z konfliktem czy nieporozumieniami z jakąś osobą? Jak postępowałem? Czy szukałem kogoś, kto osądziłby tę sprawę? Na moją korzyść? Dlaczego niechętny byłem do zgody poprzez swój własny wysiłek?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o dar rozeznania.
- podziękować za znaki, które Bóg mi daje.
- powierzyć się Matce Najświętszej, Wspomożeniu wiernych.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić