17 grudnia

17.12.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Rodowód Jezusa. (Mt 1,1-17)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Zobaczyć przodków Jezusa i zobaczyć swoich przodków, tych których pamiętam z życia i ze zdjęć, może z opowiadań.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, o uznanie w pełni mojego człowieczeństwa.
Punkt 1. „Rodowód Jezusa Chrystusa…”. Jezus urodził się w ludzkiej rodzinie, miał przodków, tak jak każdy z nas. Mateusz wymienia całą genealogię przodków Jezusa, aby podkreślić fakt Jego człowieczeństwa. Jestem człowiekiem, który genetycznie dziedziczy dobre i złe cechy swoich przodków. Jezus przyjmując ludzkie ciało przyjął na siebie całą kondycję ludzką. Przyjął na siebie również moją kondycję, jakkolwiek bym siebie oceniał. Jezus docenia moje człowieczeństwo, mój charakter, moje skłonności, moje pragnienia, moje uczucia, moje wady i zalety. Czy doceniam swoje człowieczeństwo, to jaki jestem, a co dostałem od moich praojców?
Punkt 2. Rodowód Jezusa wymienia 4 kobiety. Każda z nich miała jakieś problemy z małżeństwem. Jezus przyjmuje w swoim człowieczeństwie także problemy swoich przodków. Jak patrzę na małżeństwa w mojej rodzinie? Jak patrzę na moje małżeństwo /faktycznie trwające czy planowane/? Czy przyjmuję je wraz z kłopotami, które przeżywają? Czy potrafię się przyznać do rodziny, w której są obecne jakieś zawikłane sprawy?
Punkt 3. Jakie imiona mężczyzn, moich przodków, potrafiłbym wymienić? Jakie imiona kobiet są ważne dla mnie w mojej genealogii? Co ja zostawię następnym pokoleniom? Jakie wychowanie, jakie cechy, jakie postawy będę chciał przekazać? Jaką swoją duchowość przekażę swoim dzieciom, jaką chcę przekazać?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o uznanie swojego człowieczeństwa jako daru.
- podziękować za swoich przodków.
- powierzyć się Matce Najświętszej, z której narodził się Jezus zwany Chrystusem.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić