Sobota II Tygodnia Adwentu

12.12.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Przyjście Eliasza. (Mt 17,10-13)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Zobaczyć uczniów Jezusa pytających Go i słuchających odpowiedzi.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym nie bał się Ciebie pytać.
Punkt 1. „Kiedy schodzili z góry, uczniowie zapytali Jezusa…”. Jezus pozwalał na pytania. Pozwalał pytać się faryzeuszom, gdy chcieli Go podchwycić na słowie i pozwalał się pytać uczniom, którzy chcieli więcej zrozumieć. Zawsze chętnie odpowiadał, odpowiadał zwięźle, ale i tajemniczo. Czy chętnie pytam? Może boję się pytać? Jak reaguję, gdy nie mogę znaleźć odpowiedzi? Kogo pytam? Czy drażnią mnie pytania, które ludzie mi zadają? Czy lubię pytania, w których mogę popisać się wiedzą? Jak traktuję tych, którzy według mnie zadają głupie pytania? O co pytam Jezusa? Czy słyszę odpowiedź?
Punkt 2. „Eliasz już przyszedł, a nie poznali go i postąpili z nim tak, jak chcieli”. Oczekiwanie spełnienia Bożych zapowiedzi i odkrycie momentu ich realizacji w przypadku faryzeuszów nie szło ze sobą w parze . Pozostali ślepi na znak, jakim była działalność Jana Chrzciciela, nie potrafili wyjść poza swoje wąskie myślenie związane z zapowiedzią ponownego przyjścia Eliasza. Czy odniesienie Biblii do rzeczywistości traktuję wąsko, literalnie, czy szerzej, uwzględniając to, że Bóg nie przemawia dosłownie, ale daje znaki, które wpisują się w Jego słowo?
Punkt 3. „Wtedy uczniowie zrozumieli, że mówił im o Janie Chrzcicielu”. Uczniowie zrozumieli o czym mówi Jezus. Czy ja rozumiem Jezusa? Czy rozumiem Jego słowa z Ewangelii? Czy rozumiem Jego słowa w mojej duszy? Jak reaguję, gdy nie rozumiem? Czy pytam, gdy nie rozumiem? Czy boję się pytać?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o właściwe pytania do Boga.
- podziękować za zrozumienie słów Jezusa.
- powierzyć się Matce Najświętszej, która zapytała: Jakże się to stanie?.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić