Piątek 18-tego Tygodnia Zwykłego

7.08.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Konieczność wyrzeczenia (Mt 16,24-28)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Wyobrazić sobie siebie niosącego krzyż.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym odkrył swój krzyż.
Punkt 1. „Jeśli kto chce pójść za mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje”. Czy chcę iść za Jezusem? Czy wybrałem tę drogę już w swoim życiu? Czy wiem, że to droga wbrew moim pragnieniom i oczekiwaniom, moim marzeniom i nadziejom? One się nie liczą, gdy chcemy za Nim iść. Czy znam swój krzyż? To bardzo trudne pytanie. Może nie znajdę w tej modlitwie na nie odpowiedzi, ale niech ono wraca w moim sercu. Jak mam naśladować Jezusa? Co wiem o Jego przeżywaniu Męki i niesieniu krzyża? Czy odprawiam drogę krzyżową starając się porównać krzyż Jezusa z niesieniem mojego krzyża?
Punkt 2. „Kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z mego powodu, znajdzie je”. Kolejny paradoks ewangeliczny. Kto traci siebie, swoje dotychczasowe życie dla Jezusa, otrzymuje nowe życie. Czy ja coś straciłem dla Jezusa? Coś poświęciłem? Czy chrześcijaństwo jest dla mnie sposobem na dobre samopoczucie, czy też traceniem siebie?
Punkt 3. „Co da człowiek w zamian za swoją duszę?”. Człowiek chce korzystać ze świata. Jednak sięganie po wiele z jego dóbr wiąże się z łamaniem sumienia, z zabijaniem swojej duszy. Mam prawo korzystać z przyjemności, jestem wolny, mogę nawet grzeszyć. Ale jak to się odbija na mojej duszy? Czy jestem w stanie przehandlować swoją duszę za kilka chwil przyjemności i doznań? Czy dbam o swoją duszę?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o gotowość pójścia za Jezusem
- podziękować za Jezusowy krzyż
- powierzyć się Matce Najświętszej, która poświęciła wszystko dla Jezusa.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić.