Wspomnienie św. Alfonsa Marii Liguoriego, biskupa

1.08.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Ścięcie Jana Chrzciciela (Mt 14,1-12)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Wyobrazić sobie ucztę u Heroda, tańczącą córkę Herodiady, Heroda, który wydającego wyrok na Jana.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, o wierność prawdzie.
Punkt 1. Jan Chrzciciel publicznie upominał Heroda, ponieważ prowadził życie niemoralne. Czy potrafię upomnieć kogoś, kto łamie Boże przykazania? Czy boję się jego reakcji, uważam, że to nie moja sprawa? A może obmawiam grzechy innych, ale wprost do grzeszącego nie potrafię się zwrócić? Czy sam doświadczyłem upomnienia z powodu moich grzechów? Czy było mi to pomocne do nawrócenia?
Punkt 2. Herod wyczuwał prawdę słów Jana, ale nie miał odwagi, aby zerwać z grzechem. Herodiada natomiast czyniła wszystko, aby zlikwidować głoszącego prawdę proroka. Prawda zawsze spotka się ze sprzeciwem. Czy ulegałem presji innych, aby nie mówić prawdy, gdyż im się to nie podobało? Czy sam nie obdarzałem niechęcią tych, którzy uświadamiali moje błędy i grzechy? Zastanowię się, po której stronie chciałbym być, Heroda, Herodiady, czy Jana Chrzciciela?
Punkt 3. Za wierność prawdzie Jan Chrzciciel zapłacił cenę życia. Ta scena ukazuje małość i wielkość człowieka. Małość Heroda, który ulega swojej pożądliwości i nie potrafi opowiedzieć się za Janem, bezwzględność Herodiady, która bez skrupułów planuje śmierć Jana, uległość Salome, która potulnie wykonuje diabelski plan matki. Czy spotkałem się z takimi postawami brutalnego ataku zła? Co wówczas czułem? A czy spotkałem się z heroizmem Jana, czy widziałem kogoś, kto trwał przy swoim zdaniu, nawet gdy był atakowany. Powtórnie rozważę, po której stronie jestem, po której chciałbym być.
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o jasne przekonania moralne
- podziękować za męczeństwo Jana Chrzciciela
- powierzyć się Matce Najświętszej, Królowej Męczenników.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić.