Bł. Jolanty, zakonnicy

15.06.2009

1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Prawo odwetu (Mt 5,38-42)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Wyobrazić sobie uderzenie w policzek i jak zabierają mi ubranie.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, abym umiał reagować na krzywdę.
Punkt 1. „Oko z oko, ząb za ząb”. Jak reaguję na krzywdę, którą mi wyrządzono? Jaka krzywda najbardziej mnie dotknęła? Czy to była przemoc fizyczna? Czy kradzież? Czy obraźliwe słowa, kpina, lekceważenie? Jak się wówczas zachowałem? Jaka sytuacja najbardziej utkwiła mi w pamięci? Czy chciałem rewanżu? Chciałem zemsty? Może udało mi się taki plan zrealizować? Może stłumiłem złość, aby wyładować ją na kimś innym i w inny sposób?
Punkt 2. „Nie stawiajcie oporu złemu”. Gdy ktoś cię uderzy – bądź gotowy przyjąć następny cios. Gdy ktoś ci zabierze coś twojego – bądź gotowy oddać mu resztę swoich rzeczy. Gdy ktoś wykorzysta twoją osobę – bądź gotowy poświęcić mu dobrowolnie swój czas. Jaki jest mój stosunek do tego nauczania Jezusa? Czy łatwo się z nim godzę? Czy w ogóle się z nim godzę? Czy może uważam, że jest niesprawiedliwe?
Punkt 3. Jezus nie chce z nas uczynić słabeuszów, których jedynym zadaniem życiowym jest przyjmowanie ciosów i krzywdy. Jezus wie, że zło atakuje. W przeróżny sposób. Zwycięstwem zła jest wzbudzenie nienawiści i chęci odwetu u tego, kogo atakuje. Gdy Jezus otrzymał policzek od sługi arcykapłana, nie nadstawił cicho drugiego, ale powiedział: jeśli powiedziałem co złego udowodnij mi, a jeśli nie, dlaczego mnie bijesz? Czy potrafię odróżnić słuszną obronę od pragnienia odwetu i zemsty? Rozważę to trudne zagadnienie. Poproszę o światło Ducha Świętego.
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o umiejętność reagowania na ataki zła.
- podziękować za trudną Jezusową naukę o przebaczeniu krzywdzicielom
- powierzyć się Matce Najświętszej, Królowej pokoju.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić.