Św. Antoniego z Padwy, kapłana i doktora Kościoła

13.06.2009
1. Stanąć w obecności Bożej: Boże, jesteś i patrzysz na mnie, ja jestem przed Tobą.
2. Prośba do Ducha Świętego: Duchu Święty, przyjdź i ukaż mi prawdę zawartą w Słowie Bożym, które chcę dzisiaj rozważyć.
3. Przeczytać tekst: Ósme przykazanie (Mt 5,33-37)
4. Modlitwa wstępna: Proszę Cię Boże, Panie mój, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Twojego Boskiego Majestatu. Amen.
5. Wyobrażenie sobie miejsca: Wyobrazić sobie Jezusa w czasie kazania na górze.
6. Prośba o owoc rozmyślania: Proszę Cię, Panie, o jasność moich sądów.
Punkt 1. „A Ja wam powiadam: wcale nie przysięgajcie”. Jaki jest mój stosunek do przysięgania? Czy na potwierdzenie swoich słów chcę przysięgać? Jak odbieram ludzi, którzy podpierają swoją wypowiedź zapewnieniem o przysiędze?
Punkt 2. „Nie możesz ani jednego włosa uczynić białym albo czarnym”. Przysięgi nasze są bezpodstawne, bo nic tak naprawdę nie możemy. O czym kogokolwiek możemy zapewnić? Że nigdy nie wyjawimy tajemnicy nam powierzonej? Czy życie nauczyło mnie już, że nie mogę na sobie polegać? Im bardziej jesteśmy pewni siebie, tym bardziej powinniśmy bać się takiej postawy.
Punkt 3. „Niech mowa wasza będzie: tak, tak; nie, nie. A co nadto jest od Złego pochodzi”. W tym prostym zdaniu Jezus wyraża radykalizm Jego Ewangelii. Czy moje poglądy i odpowiedzi są jasne, przejrzyste i pewne? Czy też usprawiedliwiam się, kluczę, szukam odcieni odpowiedzi takiej, by uniknąć odpowiedzialności, by zostawić sobie furtkę na grzech, by usprawiedliwić przyjaciela. Moralne postępowanie zakłada prawe sumienie, które po imieniu nazywa grzech i dobro. Zamglenie oceny to pokarm dla szatana. W mętnej wodzie szatan jaja znosi – mówi powiedzenie. Im więcej w moim życiu niejednoznaczności, tym łatwiej podlegać będę pokusom. Jaki jestem?
7. Modlitwa końcowa:
- prosić o jasność oceny moralnej.
- podziękować za sumienie.
- powierzyć się Matce Najświętszej, która powiedziała Bogu ‘tak’.
8. Refleksja po modlitwie: Rozważę, czy jestem zadowolony z modlitwy, za co podziękuję, co będę starał się poprawić.